Klaps to przemoc! To nie metoda wychowawcza, ale wyraz bezradności rodziców, który niesie za sobą szereg negatywnych konsekwencji.
Badania pokazują, że stosowanie klapsów zmienia strukturę mózgu dziecka. Wpływa ono na:
obumieranie komórek nerwowych w spoidle wielkim odpowiedzialnym za wymianę informacji między dwoma półkulami mózgu;
obumieranie komórek nerwowych w hipokampie odpowiedzialnym za pamięć i uczenie się;
zmiany w osi stresu (przysadka – podwzgórze – nadnercza), które wpływają na większą podatność na sytuacje stresowe i gorsze radzenie sobie (większe ryzyko zaburzeń lękowych, depresji, nadużywania substancji psychoaktywnych, a nawet psychoz).
Oprócz tego klapsy stosowane wobec dzieci:
zwiększają agresję i inne zachowania antyspołeczne;
obniżają samoocenę;
niszczą relację z rodzicem.
Klapsy nie uczą szacunku, ani „dobrego zachowania”, a jedynie chwilowego zachowywania się zgodnie z oczekiwaniem rodzica w celu uniknięcia bólu!
Wiedząc o tym oraz o tym, że klapsy obniżają inteligencję, uczą agresji i zwiększają ryzyko rozwoju chorób psychicznych, powodują cierpienie warto się zatrzymać!
A co możesz zrobić zamiast zastosowania klapsa w chwili, gdy „już nie wytrzymujesz”?
zajęć swój umysł czymś innym (np. wzięciem kilku głębokich oddechów, liczeniem od 100 do tyłu co 7, śpiewaniem w myślach piosenki z podkładaniem w niej śmiesznych, absurdalnych słów lub przekleństw);
zostawić dziecko z kimś innym (jeśli to możliwe), a samu pójść się gdzieś wykrzyczeć i wrócić;
zorientować się, co czuje i czego potrzebuje Twoje dziecko (zadać sobie pytanie, dlaczego zachowuje się w ten sposób – co jest jego problemem, nazwać emocję jego i swoją, opisać co widzisz i zaoferować rozmowę, a w sytuacjach krytycznych zainteresować czymś innym);
spróbować spojrzeć na sytuację z innej perspektywy (poszukać korzyści z danej sytuacji np. pomyśleć sobie „dobrze się składa, bo w końcu wymyję podłogę”, kiedy dziecko zrzuci talerz z jedzeniem);
powtarzać sobie „to chwilowe”, „moje dziecko potrzebuje uwagi, a nie uwag”;
zadać sobie pytanie, jakie znaczenie będzie miała dla Ciebie ta sytuacja za 10 lat;
zadbać o siebie (znaleźć czas tylko dla siebie i robić to, co lubisz/to na co masz ochotę).
Pamiętaj, że dziecko uczy się przez dobry przykład rodzica. Jeśli chcesz, żeby zachowywało się w określony sposób, sam tak postępuj.